2000 – 2010

Naamsverandering naar Corus

Als gevolg van de fusie van Koninklijke Hoogovens N.V. met British Steel plc. in 1999 tot de nieuwe onderneming Corus Group plc., veranderde in 2000 de naam “Hoogovens Harmonie” in “Corus Orkest”.

Symfonisch Blaasorkest

In de periode 2000 – 2010 heeft het Symfonisch Bblaasorkest 2 verschillende dirigenten gehad. Vanaf 1998 is Josef Suilen dirigent van het orkest. In de periode onder Suilen maakte het orkest een muzikale ontwikkeling in de richting van de moderne symfonische blaasmuziek door waarbij de technische vaardigheden gecombineerd werden met de visie van Suilen en het orkest ontwikkelde in die tijd een warmere orkestklank. In april 2006 kreeg Sef Suilen de kans om chef-dirigent te worden bij de Militaire Kapel Johan Willem Friso. Het bestuur van het orkest was in staat om heel snel een interim-dirigent in de persoon van Hennie Ramaekers te vinden. Na enige tijd besloot het bestuur om Ramaekers definitief tot nieuwe chef-dirigent van het Symfonisch Blaasorkest te benoemen.

Big Band “The Swing Masters”

De Big Band “The Swing Masters” staat ook in de periode 2000 – 2010 onder leiding van André Elders. De ingezette ontwikkeling bij deze formatie benadrukken de vaste waarde in de Nederlandse Big Band wereld. De diverse activiteiten die worden ontplooid illustreren dit.

Opleidings- en Leerlingorkest

Het Opleidingsorkest staat in de periode 2000 – 2010 onder leiding van Agaath Schouten. Op haar initiatief is in 2003 het Leerlingenorkest opgericht om leerlingen, die net begonnen zijn met het bespelen van een instrument, op een leuke en leerzame manier te laten samenspelen in een orkest. In de jaren daarvoor werd er voor de leerlingen die nog niet goed genoeg waren om in het Opleidingsorkest mee te spelen, twee keer per jaar een zgn. Leerlingenochtend georganiseerd. Op deze ochtenden konden de leerlingmuzikanten op Transwijk meedoen aan het instuderen van allerlei muziekstukken op hun eigen niveau. Deze ochtenden, die werden afgesloten met een concertje voor ouders, familie en vrienden stonden eveneens onder leiding van Agaath Schouten. Doel van het Leerlingenorkest is om de prille muzikanten na verloop van tijd door te laten stromen naar het Opleidingorkest. In plaats van twee ochtenden per jaar kunnen de leerlingmuzikanten vanaf sinds 2003 dus wekelijks gezamenlijk aan de slag. Het Leerlingenorkest vormt samen met het Opleidingsorkest de kweekvijver van Tata Steel Orkest.

Marsorkest

Deze formatie, jarenlang het gezicht van de “Hoogovens Harmonie”, had het al jarenlang erg moeilijk. Door teruglopende belangstelling sinds eind jaren negentig was er een einde gekomen aan de bloeiperiode van het Marsorkest. In 2000 is een doorstart van het orkest geprobeerd. In de jaren 2001-2002 leek dit initiatief levensvatbaar. Er werd weer opgetreden en het muzikale niveau was goed. Toch bleek in 2003-2004 dat het Marsorkest een zorgenkind bleef zowel met betrekking tot de bezetting als tot de oplopende kosten ervan. In 2005 is dan ook definitief tot opheffing van het Marsorkest besloten. In de ledenaantallen van Corus Orkest komt de teloorgang van het Marsorkest duidelijk tot uiting. Het teruglopende ledenaantal daalde in 2005 tot circa 135.

Topconcours Arnhem, maart 2001

Op basis van het behaalde resultaat tijdens het concours in november 2000 in Zaandam kreeg het Symfonisch Blaasorkest de eervolle uitnodiging om tijdens het Topconcours te strijden om landskampioenschap in de Vaandelafdeling. Die uitnodiging is unaniem aanvaard met als belangrijkste doelstelling een periode van concoursdeelname waardig af te sluiten door in een prachtige accommodatie nog één keer onder wedstrijdomstandigheden het beste beentje voor te zetten. Kort na de uitnodiging werd duidelijk dat concurrentie zou ontbreken; alleen het Symfonisch Blaasorkest had aan de uitnodiging gehoor gegeven. De kans om in het Musis Sacrum in Arnhem een concert te geven komt niet zo vaak voor en het genoegen om de fraaie akoestiek van die concertzaal te ervaren werd met beide handen aangegrepen.

Op 17 maart 2001 vond het Topconcours plaats. Het Symfonisch Blassorkest CSBO heeft echt op de top van haar kunnen gemusiceerd en zichzelf overtroffen en het orkest mocht voor een jaar de titel van LANDSKAMPIOEN dragen. Alleen daarom al was men trots. Maar er warennog een andere redenen om trots te zijn. Er zijn nog twee andere landskampioenen bekend geworden en die titels stralen ook een beetje af op Corus Orkest, voorheen Hoogovens Harmonie. De titel bij de Brassbands werd gewonnen door Brassband Rijnmond onder leiding van Erik Jansen en de titel bij de Fanfares ging na een enerverende strijd naar de Koninklijk erkende fanfare Nieuw Leven onder leiding van Ruud Pletting. Beide dirigente zijn opgegroeid bij de Hoogovens Harmonie.

60-jarig jubileumconcert Corus Orkest

Op zondag 2 december 2001 was het dan zover. Het 60-jarig jubileumconcert van Corus Orkest, verzorgd door het Symfonisch Blaasorkest en The Sunday Brass. Om 12.00 uur eerst nog een repetitie in de voor ons nog onbekende Yakult-zaal van de Beurs van Berlage. Een fraai oplopend podium, een mooie zaal.

Na “lang zal Sef leven” de laatste puntjes op de i gezet, het wennen aan de zaal. Tegen drie uur stroomde de zaal behoorlijk vol: leuk om voor zo’n groot publiek te spelen! Op het programma stonden drie werken: “Crown Imperial”, “Second Suite” van Holst en “Earth, Water, Sun, Wind” van Philip Sparke. Om drie uur zat ik toch wel gespannen op mijn stoel. Het moest nu dan echt gebeuren.

Na een mooie openingsmars, een goed in het gehoor liggende suite en dan…het werk van Philip Sparke. Vier delen, een klein half uur opperste concentratie. De aarde belopen, het water laten stromen, de zon laten branden en de wind laten waaien. Prachtig om het gehele werk nu te mogen uitvoeren. Er werd muziek gemaakt ! Ik heb ervan genoten, en uit de reacties na afloop hadden meerderen dat gedaan.

Na de pauze trad The Sunday Brass op . Zij opende ‘hun’ 10-jarig jubileumconcert met de “Sokol-fanfare” van Janaçek. Hierna volgde het “Pavane pour une infante defunte”, in 10-koppige bezetting met een hoofdrol voor de hoorn. Met “ Schilderijen voor ’n tentoonstelling” (grote uitgebreide bezetting) bezegelde zij de vijfjarige concertserie met Corus Orkest. Het is een werk dat tot de verbeelding blijft spreken en bij musici gewild om te vertolken. Met genoegen heb ik zitten luisteren. Ik vond het een goed concert in een passende ambiance. De Beurs van Berlage mag van mij nog wel eens een keer.

Big Band ‘The Swing Masters’ – Dutch Dance Events Kurhaus, 12 maart 2005

Op 12 maart 2005 hebben The Swingmasters hun medewerking verleend aan het Dutch Dance Events in het Kurhaus te Scheveningen. Dit is een dansfestijn waar de hele wereldtop aanwezig is, werkelijk prachtig om te zien hoe deze mensen hun passie voor de danssport laten zien.

Omdat tijdens de soundcheck bleek dat het geluid niet in orde was (eindversterker stuk) begon de middag/avond moeizaam, dit probleem is op het laatste moment opgelost door de heren van het geluid waardoor we de soundcheck konden hervatten met al heel wat publiek in de zaal, jammer maar hier konden wij niets aan doen. Soundchecken is een nu eenmaal must. De avond verliep verder vlekkeloos voor ons, we hebben weer een goed stuk muziek neergezet onder leiding van André Elders. Volgend jaar hebben we weer een contract voor dit dansfestijn. Iets om trots op te zijn. Televisiebeelden van dit dansfestijn werden uitgezonden door SBS6.

Symfonisch Blaasorkest – Gezinsconcert met Peter Jan Rens, 29 mei 2005

Na twee repetities met Peter Jan Rens gerepeteerd te hebben was het zondag 29 mei 2005 zover. Veel mensen waren om 12.30 uur in de kerk aanwezig en met alle hulp was het podium zo klaar en konden we een korte generale repetitie houden. Toen om 14.00 uur de kerk open ging voor publiek, stonden de mensen al in een lange rij voor de deur te wachten. De presentatie was bij PJR in goede handen, hij betrok het publiek hierbij. Na Einzug der Gladiatoren en de Russian Sailors Dance was Peter en de wolf aan de beurt. Na het voorstellen van de instrumenten, waar PJR ook hierbij de kinderen betrok, begonnen we dan echt. Op een paar zinnen na die vergeten waren, is het met enig improviseren van dirigent Sef Suilen allemaal goed gekomen. De kinderen zag je met open mond zitten kijken. Na de pauze gingen we verder met The Wind in the Willows. Ons “grapje” om PJR te vragen het verhaal voor te lezen vond het publiek wel amusant. Onze deelname bij de tekst viel goed bij het publiek, het is toch leuk om zo iets ludieks tijdens het concert te doen. Als laatste was Klezmer Classics aan de beurt. PJR liet de kinderen met hun moeders naar voren komen om te dansen, Klezmer betekent nl volgens PJR dansende moeder. Dit was een goede zet. Het werd een prima einde van het concert. Na de Sabeldans als toegift gespeeld te hebben, kwam aan een lange muzikale middag een einde.

Symfonisch Blaasorkest – geen concertreis naar Thailand, 2006

Het had zo mooi kunnen zijn: een concertreis voor het voltallige symfonische blaasorkest naar Thailand. In het begin leek het allemaal snel geregeld te kunnen worden. Het Symfonisch Blaasorkest zou een concert in het Royal Park in Bangkok geven in het bijzijn van de koninklijke familie van Thailand en andere hoogwaardigheidsbekleders. Dit concert zou worden georganiseerd door de Rotary Club van Thailand ter ere van de verjaardag en ambtsjubileum van Koning Bhumibol. De financiering van het concert in het park was rond met enkele grote lokale Thaise en buitenlandse sponsors, de financiering van de vlucht rond was rond via een Duitse luchtvaartmaatschappij. Toen vond er een staatsgreep plaats in Bangkok en viel alles in het water. Een aantal sponsors van het concert in Thailand trok zich terug en daardoor kon het concert niet doorgaan. En daardoor verviel ook de concertreis naar Thailand. We waren heel dicht bij!

Symfonisch Blaasorkest – Kerstconcert, december 2006

Symfonisch Blaasorkest – Midwinterconcert, januari 2007

Nadat het Symfonisch Blaasorkest jarenlang half januari een nieuwjaarsconcert heeft verzorgd is vanaf 2007 besloten het anders aan te pakken. Steeds weer bleek in de afgelopen jaren dat het kerstconcert en het nieuwjaarsconcert te dicht op elkaar waren geprogrammeerd. Dit betekende dat zowel het repertoire van het kerstconcert als het repertoire van het nieuwjaarsconcert elke keer in een hele korte tijd moest worden ingestudeerd. In een vakantieperiode bleek dat vaak een heksentoer. Bovendien bleek dat het repertoire voor blaasorkest voor het traditionele nieuwjaarsconcert (Strauss & Co) te beperkt was en vervielen we in herhaling. Ook was de synergie in muziek tussen kerstconcert en nieuwjaarsconcert lastig. Ofwel het was geen typische kerstmuziek, of het was geen echte nieuwjaarsmuziek. Gebleken is dat ons publiek ons trouw is gebleven en dat de opkomst op het Midwinterconcert nog steeds groot is, zeker nadat we de laatste twee jaren een combinatieconcert met het Opleidingsorkest hebben gegeven.

Corus Orkest verhuisconcert, februari 2007

In februari 2007 verhuisde het orkest van het eigen honk “Transwijk” naar het Kennemer Theater. Ook al had die verhuizing de nodige voordelen, toch wordt nog steeds met enige weemoed teruggedacht aan de periode dat we “baas in eigen huis waren”. Hieronder vindt u enkele foto’s van de sloop van Transwijk. Om de verhuizing te vieren werd in 2007 een verhuisconcert gegeven door alle formaties.

  gebouw2.JPG

 

 

  gebouw8.JPG

Leerlingenorkest – Sastival, 3 november 2007

Concours! Ook voor ons dit jaar een soort van, in de vorm van een festival waaraan 13 leerlingenorkesten uit Noord- en Zuid Holland meededen. Elk orkest speelde een aantal muziekstukken, waarvan er een door een jury werd beoordeeld. De jury beoordeelde elk orkest op het niveau van het te spelen werk, dat door het orkest zelf was uitgekozen. De juryleden Dirk van der Niet en Erik Waerts letten dan op muzikaliteit, speelplezier en presentatie. De beoordeling is altijd opbouwend van toon en bedoeld om een orkest te helpen verbeteren van het niveau. Dit bleek voor de jury een zware klus, want alle orkesten hadden zich goed voorbereid.

Wij waren die dag op ons eigen verzoek in het eerste blok ingedeeld. Dit omdat een heleboel van onze muzikanten en onze dirigent al vroeg die avond een extra repetitie hadden voor het concours van het CSBO.

Voor het eerste blok van drie orkesten moesten alle deelnemers die op dat moment niet spelen plaats nemen in de zaal, zodat je ook de concurrentie kon beluisteren. Dit was erg leuk de twee orkesten van ons blok maakte er gewoon een soort muzikaal toneelstuk van. Ons optreden ging gesmeerd en het te beoordelen werk was Highlights from Grease.

Dit stuk werd uitgevoerd met drie danseressen, waarvan Jeannine Vonk uit de eigen gelederen van het leerlingenorkest kwam. Eigenlijk waren het vier danseresjes maar één was ziek geworden, dus moest op het laatste moment nog wat aan het dansje worden aangepast. Na het optreden moesten we helaas alweer snel vertrekken, het festival duurde tot negen uur ’s avonds en daarna was de prijsuitreiking. Gelukkig was de familie Vendel genegen om ons daar ‘s avonds te vertegenwoordigen. En dat was maar goed ook, want nu kon Isabelle Vendel de eerste prijs en de wisselbeker in ontvangst nemen.

Uit het juryrapport: De rood/zwarte kleding en muziekmappen geven het orkest een vrolijke en warme uitstraling. Er wordt oplettend en actief gemusiceerd onder leiding van een dirigent die het orkest goed in de hand heeft. Verder een perfecte show en goede dansers. Volgend jaar moeten we de wisselbeker verdedigen.

Symfonisch Blaasorkest – Concoursdeelname Enschede, november 2007

Voor het Symfonisch Blaasorkest stond 2007 voornamelijk in het teken van de (verplichte) concoursdeelname in Enschede. Al vroeg in het jaar werd met de voorbereiding begonnen en werden dubbelconcerten georganiseerd met het Stedelijk Muziekkorps uit Sneek en met St. Petrus en Paulus uit Maastricht. Door een concert in het kader van Life Long Learning kon er een keer extra gespeeld worden in de zaal waar ook het concours was. Het resultaat van het concours was goed. Na 6 jaar afwezigheid in de eerste divisie terugkomen met bijna 88 punten is een prestatie van formaat.

Big Band ‘The Swingmasters’ – concertreis naar Singapore, mei 2008

In mei 2008 heeft de big band een prachtige en geslaagde concertreis ondernomen naar Singapore. Daar heeft de big band diverse optredens gegeven met als hoogtepunt de feestavond van de Hollandse Club. Het jubileum feest van de Hollandse Club was een groot succes en de big band heeft laten zien waarom juist zij naar Singapore werden gehaald. In Singapore heeft de band diverse optredens verzorgd, het Combo speelde in de wereldbekende Jazzclub van Singapore en voor de KLM in het Hollandhuis. De Bigband speelde voor de Engelse club en als klapstuk op het 100 jarig bestaan van de Hollandse club in het Carlton Ritz hotel.

Opleidingsorkest – From A Fairy Tale, orkestendag Noord-Holland, 23 februari 2008

Op 23 februari 2008 werd in de Filharmonie Haarlem de Orkestendag Noord-Holland georganiseerd door het ‘Overleg Centra voor de Kunsten Noord Holland’. Aan deze dag deden verschillende orkesten, samenspelgroepen van de centra voor de kunsten én het Tata Steel Opleidingsorkest mee. Deze orkesten brachten voor de pauze een selectie uit hun eigen repertoire. De gehele zaterdag hebben de groepen bovendien gerepeteerd op een voor deze dag geschreven compositie van Alexander Comitas: ‘From a Fairy Tale’ in een speciale bewerking voor harmonieorkest en symfonieorkest. Het Tata Steel Opleidingsorkest was gevraagd om de rol van harmonieorkest in te vullen. Deze uitnodiging had het orkest te danken aan de uitstekende prestatie op het ‘Sastival’ in november 2007 waar het de eerste prijs in de wacht sleepte. Na groepsrepetities ’s morgens werd ’s middags o.l.v. de befaamde hoornist en dirigent Jacob Slagter het stuk verder geoefend. Voor een goed gevulde zaal brachten de orkesten ’s avonds eerst hun eigen programma. Tata Steel Orkest heeft hier een uitstekende indruk nagelaten, zo bleek uit de reactie uit de zaal tijdens het optreden en ook achteraf. Ook de geweldige reclame die Jesse en Isabel maakten voor het Tata Steel Orkest in een interview met Majanka Fröhlich mag genoemd worden. Na de pauze verzorgde het Texelse trio Plinn een optreden. Dit trio, bestaande uit een fluitiste, gitarist en cellist brachten mooie luistermuziek en liedjes en wisten de grote zaal van de Filharmonie schijnbaar moeiteloos tot stilte te brengen. Het klapstuk was natuurlijk de gezamenlijke uitvoering van het muzikale sprookje van Comitas. De componist had in een van de pauzes al wat toegelicht over het stuk en Majanka Fröhlich trad als vertelster op. Jacob Slagter had als taak het orkest van begin tot einde te leiden. In de eerste twee delen ging dat uitstekend, maar in het derde deel, ‘Het Gevecht’, bleek dat er in het gevecht ook wat slachtoffers onder de muzikanten vielen. Gelukkig slaagde Jacob Slagter er als een ware zwaardvechter in om met zijn dirigeerstokje als zwaard toch het deel tot een goed einde te brengen. Het muziekstuk eindigde, evenals het sprookje, met een Happy End en “Ze leefden nog lang, en gelukkig”. Het was een lange dag, maar een leuke ervaring voor alle muzikanten om met elkaar in de Grote Zaal van de Filharmonie te spelen.

The Swing Masters – Theaterconcert ‘Watch what happens’, theaterseizoen 2008

In 2007 kreeg de Big Band het verzoek om het theaterseizoen 2008 van het Kennemertheater te openen met een avondvullend programma. Dit hebben we met twee handen aangepakt omdat een theateroptreden altijd leuk is om te doen. De voorbereiding voor de in het leven geroepen werkgroep kon dus beginnen. Hoe moet de avond eruit zien? Dat is een hele klus om dat allemaal te organiseren. Dit is na veel werk van de werkgroep meer dan gelukt. Jos Jansen, Cor Knegjens, Renske Endel en de Lindy Hoppers moesten de avond samen met onze Bigband kleur geven.

Voor de Bigband was het een avond vol verrassingen omdat Jos Jansen en Cor Knegjens met hun grappen en grollen de band verschillende malen op het verkeerde been wilde zetten. Er werd dus veel gevraagd van het improvisatievermogen van onze muzikanten. Ook viel de verrassende dans van de Lindy Hoppers en de acrobatiek van Renske in goede aarde bij het publiek. Meer dan 300 mensen hebben de avond bezocht en dat is een goede score. De reacties van de pers was zeer positief gezien de recensie die in het NHD gestaan heeft. Een fantastische opening van het theaterseizoen en wie weet openen we het seizoen volgend jaar weer.

Symfonisch Blaasorkest – Luxemburg, oktober 2009

Eind oktober 2009 stond de return op het programma met Luxemburg. Om 08.00 uur vertrok de bus richting Luxemburg waar men om 14.00 uur aankwam. Dus snel spullen naar de jeugdherberg en naar het conservatorium voor de repetitie. Deze was gepland tussen 15.00 – 17.00 uur. Hierna kregen we in het conservatorium een warme maaltijd aangeboden. Om 20.00 uur begon het orkest van het conservatorium met het concert. Er werd voornamelijk muziek gespeeld van Luxemburgse componisten. Na de pauze nam het Symfonisch Blaasorkest uit Amsterdam (!) plaats op het podium. Wij waagden ons aan Miticaventura van Ferrer Ferran en de Hymn of the Highlands van Sparke. Als geste speelden wij tot slot het werk Grand-Duchesse Charlotte van Fernand Mertens.

Symfonisch Blaasorkest – ‘Toetje als hoofdschotel’ met Gé Reinders – 21 mei 2010

Op 21 mei 2010 stond er niet één, maar stonden er twee Limburgers voor het Symfonisch Blaasorkest. Dirigent en Maastrichtenaar Hennie Ramaekers kreeg met het orkest de schone taak om troubadour, conferencier en Roermondenaar Gé Reinders te begeleiden in het Kennemertheater in Beverwijk. Het begon allemaal met het nummer “Bloasmuziek” dat hij opnam met een plaatselijke fanfare. Na jarenlang met verschillende programma’s door het hele land getrokken te zijn, waarbij hij elke keer door een ander plaatselijk blaasorkest werd begeleid, was hij nu aan zijn laatste programma bezig, toepasselijk ’t Toetje genaamd. Het optreden met het Corus Symfonisch Blaasorkest was dus een van de laatste mogelijkheden om met deze bijzondere artiest als ambassadeur van de blaasmuziek kennis te maken. Het programma bestond uit een compilatie van de mooiste liedjes uit zijn eerdere programma’s aangevuld met een aantal nieuwe liedjes. Het was dan ook zeer afwisselend: van uitbundige en swingende blaasmuziek, naar ingetogen, zwoele, melancholieke klanken. Soms droevig, ontroerend en dan weer uitbundig, inspelend op de magie van het moment. Hij wisselde de liedjes af met conferences. Ook kreeg het Corus Symfonisch Blaasorkest de gelegenheid een staaltje van zijn kunnen te laten horen.